ChatGPT: ondergang van het communicatievak?
Waarschijnlijk heb je er al over gehoord, ChatGPT. Een toepassing van A.I. die een enorme impact moet gaan hebben op de manier waarop we gaan communiceren en werken. Bij Story Studio kunnen we niet in de toekomst kijken, maar wat wij in ieder geval zeker weten: authentiek communiceren wordt nog belangrijker. Op het waarom en op welke manieren dat allemaal kan gaan we hieronder in.
Een kruising tussen Google en een tekstverwerker?
Lastig om uit te leggen wat ChatGPT precies is, maar laten we de ervaring beschrijven als een soort van kruising tussen Google en een tekstverwerker, waarbij A.I. er voor zorgt dat er prachtige teksten worden geschreven, ook nog eens op de manier zoals jij wil: geschikt voor web, nieuwsbrief, maar ook in liedjes- of rapvorm. Het kan niet anders of deze A.I. gaat een enorme impact op het communicatievak hebben, waarbij wij al voorspellen: het belang van authentiek communiceren wordt alleen maar groter!
Wat zegt ChatGPT zelf over authenticiteit?
Laten we eens kijken wat ChatGPT zelf als antwoord geeft als we vragen om ‘een betoog over het belang van authenticiteit in communicatie na de komst van ChatGPT’:
“Innovaties zoals ChatGPT maken het steeds makkelijker om snel en efficiënt te communiceren. Dit kan echter ook leiden tot een afname van de authenticiteit in de communicatie. Het gebruik van een taalmodel zoals ChatGPT kan immers leiden tot standaard antwoorden en een gebrek aan persoonlijke touch.
Daarom is het des te belangrijker om authenticiteit in de communicatie te behouden, zelfs wanneer er gebruik wordt gemaakt van innovaties zoals ChatGPT. […]
Authenticiteit is een belangrijk aspect van de communicatie omdat het de betrouwbaarheid en geloofwaardigheid verhoogt. Als de communicatie niet authentiek is, kan dit leiden tot wantrouwen en een vermindering van de relatie tussen de communicator en de ontvanger.
In de huidige snel veranderende digitale wereld, is het belangrijker dan ooit om authenticiteit in de communicatie te behouden. Innovaties zoals ChatGPT kunnen hierbij helpen, maar het is de verantwoordelijkheid van de gebruiker om ervoor te zorgen dat de communicatie authentiek blijft.”
Beter hadden we het niet kunnen zeggen…
Maar wat nu?
Voor ons is die vraag niet zo ingewikkeld. Het wordt nóg belangrijker dat je organisatie transparanter wordt, omdat men nog beter moet kunnen ervaren wat jouw organisatie uniek en écht maakt. En men moet kunnen voelen in welke bewoordingen, met welke emoties men in jouw organisatie praat over wat jullie aan het doen zijn. Dat betekent dat je aan de bak moet om verhalen op te halen. Over je “why”, je “how” en alles wat je daarbij inspireert. En je moet kijken waar je die verhalen het beste kan delen.
Hoe Story Studio je daarbij kan helpen
Bij Story Studio hebben we meer dan 15 jaar ervaring in het ophalen en vormgeven van verhalen die echt zijn en ergens over gaan. Die ervaring hebben we uiteindelijk vertaald in de volgende diensten:
• Met Story Mining halen we authentieke verhalen op uit je organisatie
• We helpen je de juiste contentstrategie te bepalen
• We ontwikkelen formats om te zorgen dat je doelgroep weet waar ze bij jou op kunnen rekenen
• Én we zorgen dat met prachtig beeld en geluid de verhalen binnenkomen