Design Thinking
Heb je het idee dat je organisatie met meer kennis van je gebruiker of klant tot betere oplossingen zou kunnen komen? Of wil je voor je doelgroep nieuwe diensten of producten ontwikkelen? Is je organisatie hier al mee bezig maar kost het moeite om los te komen van de eigen focus? Heb je hier ook behoefte aan een nieuwe aanpak die wél beproefd is? Dan kan je aan de slag met Design Thinking.
Wat is het?
Design thinking is een iteratieve benadering voor het oplossen van complexe problemen waarbij je gebruik maakt van empathie, creativiteit en experimenteren. Tijdens het proces stel je de eindgebruiker centraal en wil je hun echte behoeften ontdekken.
Als je dit gedaan hebt kan je door middel van rapid prototyping en continue feedback, je team snel en efficiënt ideeën laten testen en verfijnen. Tot je een oplossing hebt die goed werkt voor de gebruiker.
De mogelijke inzet is eindeloos
Deze manier van ‘ontwerp denken’ kan je toepassen op een breed scala aan omgevingen waar oplossingen nodig zijn, bijvoorbeeld bij productontwikkeling of bedrijfsstrategie. Ook in de omgeving van gedragsontwerp worden design thinking technieken gebruikt.
Het is een waardevolle werkwijze om tot innovatie te komen en gebruiksvriendelijke oplossingen te maken die aansluiten bij de wensen van de eindgebruiker. Om die reden ook wordt het inmiddels standaard aan alle hogescholen en universiteiten gedoceerd. Oorspronkelijk werd het ontwikkeld aan het Massachusetts Institute of Technology (MIT).
Op zoek naar meer informatie over Design Thinking?
Neem contact met ons op als je nog vragen hebt. Of het nu een korte of lange vraag is, we nemen graag de tijd om je meer te vertellen over wat er mogelijk is als je met Design Thinking aan de slag wil in je organisatie, of het nou is om problemen op te lossen of tot innovatie te komen.