De infographic: ninja-wapen van de veranderprofessional
Daar zit je dan, midden in je veranderproces, en de misverstanden bij je stakeholders wandelen al grommend als beren over de weg. Tijd om ze één voor één -hoe dieronvriendelijk ook- weg te jagen. De échte veranderprofessional heeft hiervoor infographics in het arsenaal! Wat ons betreft zijn dit écht ninja-wapens omdat ze supersnel duidelijkheid scheppen. Maar in welke situaties zet je ze dan in? En welke vormen heb je? Na het lezen van dit artikel ben je op zijn minst bruine band infographic-kenner!
Veelgevraagde infographics
- De infographics die iedereen al kent zijn de statistische: deze geven statistieken en feiten weer over specifieke onderwerpen of branche. Nuttig om snel en overzichtelijk de juiste getallen te presenteren. En het staat zo lekker intelligent.
- Wil je een nieuw proces uitleggen, laten zien waar hier de winst zit? Dan kan je aan de slag met procesinfographics. In heldere lijnen worden volgordes aangegeven, hiërarchieën en vooral de tussendoelen en op te lossen bottlenecks.
- Moet je verhoudingen tussen zaken laten zien? Oorzaak en gevolg? Dan maak je gebruik van verhoudingsinfographics. Pas wel op, flinke instinker: vergroot je de verschillen te veel uit, dan manipuleer je de boel! En daar houden je lezers niet van.
- Voor infographickaarten vind je altijd wel een toepassing: waar zitten je klanten, je kiezers? Waar zijn nog de black spots om op te vullen? Je ziet het met één kaartje. Op pad met je sales, armen uit de mouwen!
- Wil je laten zien waar je het beter doet? Maak dan vergelijkingsinfographics. Deze gebruik je om producten, bedrijven of diensten op verschillende aspecten te vergelijken. Noem het deftig een benchmark en men hangt aan je lippen.
- En tot slot, vaak gezien op het internet: de verhalende infographics. Deze vertellen een verhaal of geven een chronologische weergave van gebeurtenissen. Om mensen te entertainen, je geschiedenis uit te leggen, een logische link tussen het toen en nu te leggen, ga maar door. Ook voor deze geldt: overdrijf niet te veel.
Maak je infographic interactief!
Erg effectief is het om er interactieve infographics van te maken. Of eigenlijk kan je die ook weer in twee soorten onderscheiden: die waar je de vorm van wat je ziet zelf aanpast door nieuwe data in te voeren, of die waar je met een druk op de knop extra informatie en inzichten krijgt. Energieleveranciers maken hier al dankbaar gebruik van, als ze je real time willen laten zien wat het oplevert als je de kachel een graadje lager zet. En voor een woningcorporatie gaven we de voortgang op KPI’s weer in de vorm van een weerbericht!
Valkuilen bij het maken van infographics
maken van een infographicIn de praktijk zien we twee grote valkuilen als opdrachtgevers infographics willen laten maken: of men wil te veel vertellen óf men heeft geen duidelijke boodschap. In de praktijk lossen we dit op door te focussen op éérst de boodschap en dan te kijken naar je bewijslast: wat moet je laten zien om te overtuigen, en om begrepen te worden. Een kleinere valkuil is het ontbreken van de call-2-action: wat moet de lezer met je informatie doen? Waar kunnen ze meer vinden, etc.
Ethiek bij het maken van een infographic
Tot slot nog even een reminder: de ethische kwesties waarmee rekening gehouden moet worden bij het maken van infographics: wees eerlijk, dus nauwkeurig, en objectief. Laat weten wat je bronnen zijn, en leg uit wat de context is waarbinnen je de infographics maakt. En voor de interactieve infographics: wees duidelijk over wat je met de data doet.
En vooruit, dan toch even over ons
Wij zijn GEK op infographics maken. Is het ingewikkeld? Politiek gevoelig? Moeten we de diepte in met nuance, kennis over je doelgroep toepassen? We love it. Kortom: als je er eens een keer flink over wil praten, of met een prangende kwestie zit: bel!