t 035 737 05 37

e info@storystudio.nl

Met Storymining laten zien dat je voor je medewerkers staat

Storymining is een verzamelnaam voor technieken die we bij Story Studio gebruiken om verhalen op te halen. In dit geval gingen we op pad bij een zorginstelling in het oosten van het land. Na de pandemie is men daar keihard aan het werk om verzuim te voorkomen, en hierbij schakelt men dé specialist op het gebied van duurzame inzetbaarheid in Nederland in: Inhealth uit Utrecht. 

Voor hen gingen wij op pad om verhalen op te halen. Over werkdruk, werkplezier en balans tussen werk en privé. Door alle lagen van de organisatie gingen we op pad als razend reporter, op zoek naar de goudklompjes die precies vertellen hoe de medewerkers denken over hun werk. Verhalen die overtuigen om op tijd aan de bel te trekken als er iets niet goed gaat, want er staat altijd een organisatie voor je klaar!

Storymining in Deventer
Storymining in Deventer
Storymining bij een zorginstelling in Raalte

Het belang van authenticiteit

De effectiviteit van storymining zit hem in de authenticiteit van de verhalen. Die heeft de kijker nodig om zichzelf te kunnen overtuigen: wat zegt men hier over zichzelf, vind ik dat dat klopt? Ben ik het er mee eens, en wat wil ik nog meer weten voordat ik dat ben? 

Dit betekent dat je voor de verandering eens niet alleen het management aan het woord laat, maar juist de medewerkers uit alle geledingen van het bedrijf op de spreekstoel zet: wat vinden zij dat er gebeuren moet, en hoe? Maar ook: wat maakt het leuk om ergens te werken, of minder?

Al deze verhalen, hoe meer het er zijn, zorgen voor de transparantie die je als organisatie nodig hebt om je ware gezicht te laten zien. Goed voor klantenbinding en de arbeidsmarkt, maar ook voor het management om committment te tonen aan de verbeteringen die men door wil voeren.

Nog een paar tips

Wat wij belangrijk vinden, is dat je bij het delven van verhalen weet wat je wil onderzoeken, maar voldoende ruimte laat voor de eigen taal van mensen, en ook oplet wat mensen zelf agenderen. Op die manier is het niet alleen de communicatieafdeling die bepaalt wat belangrijk is, maar ook de medewerker zelf. En het zal je verrassen hoeveel positiefs daar tussen zit!

Een andere tip: zorg dat je verhalen mooi vastlegt. Maak je een podcast? Zorg voor goed geluid! Neem je interviews op met een camera? Regel een goeie cameraman. En zorg tot slot dat je de verhalen deelt, wat niets inspireert meer dan een goed verhaal!

Storymining in Hilversum
Storymining bureau in Hilversum
Echte verhalen ophalen met Storymining