t 035 737 05 37

e info@storystudio.nl

Storymining voor écht inzicht

Datamining? Nee. Storymining!

Gebeurt het jou wel eens dat je in gesprek met een collega een prachtig verhaal hoort over jullie werk?  Een verhaal dat precies vertelt waarom jullie doen wat je doen? Kans is groot dat je organisatie wemelt van dat soort verhalen. Storymining is een prachtige manier om alles boven water te krijgen. En die verhalen te gaan vertellen die precies laten zien waarom jullie er zijn. Maar er zijn meer toepassingen!

Wat je hebt aan storymining

Een duidelijk herkomst van het begrip storymining is er niet, maar wij nemen aan dat de komst van datamining (‘gegevens delven’) hier het startsein was. Met datamining haal je immers alle relevante gegevens op die je organisatie creëert zodat je inzichten krijgt. Zo kan je ook je dagelijkse organisatie-verhalen ophalen. Verhalen die inzicht geven over:

  • Waarom je er bent
  • Hoe je dingen doet
  • Hoe hier verandering in kwam
  • Wat je echt goed kan en waar je uitdagingen liggen
  • Hoe blij men is bij je te werken
  • Hoe blij je opdrachtgevers zijn

 

Kortom: inzichten die niet voortkomen uit rationele data als je klanttevredenheidsonderzoek (KTO) maar inzichten die je krijgt dankzij de emoties die je medewerkers en klanten bij hun verhalen hebben.

Hieronder een paar toepassingen:

Sales: hoe onze diensten of producten onze klanten geholpen hebben

Marketing: hoe wij inspeelden op veranderende marktomstandigheden

Management: hoe we hierbij trouw bleven aan onze purpose

HR: hoe wij de organisatie zagen kraken maar konden ondersteunen

Storymining bij een medisch centrum door ontwerpbureau Story Studio
Story Studio doet aan Storymining.
Storymining bij het Erasmus MC

Welke bronnen voor storymining?

Een goed verhaal dat inzicht geeft bevat context en handeling. Wat was er aan de hand en wat is men toen gaan doen? Daarmee kan je bij storymining op allerlei bronnen vertrouwen, van je gebruikelijke jaarverslagen en interne analyses (desktop research) tot aan oral history: de belevenissen van je medewerker of klant.

Het resultaat?

Het resultaat van je onderzoek kan op alle mogelijke manieren gepresenteerd worden. Als rapport voor HR, met aanbevelingen. Als een ‘over ons’-pagina op een website, met mensen die vertellen wie jullie zijn. Maar ook als interviews in je jaarverslag, podcasts, of zelfs tv-format!

Storystudio_Chris Hanselaar

Op zoek naar meer informatie? 

Neem contact met ons op als je nog vragen hebt. Of het nu een korte of lange vraag is,
we nemen graag de tijd om je meer te vertellen over onze dienstverlening.