t 035 737 05 37

e info@storystudio.nl

Storymining

Precies die verhalen boven krijgen die zorgen dat je organisatie kan vertellen wat ze echt is, waar ze echt over gaat. Bij Story Studio noemen we dat storymining, waarbij we altijd op zoek gaan naar de echte goudklompjes.

Storymining. Vind de goudklompjes! 

Doet je organisatie prachtige en relevante dingen, en ontstaan er op de werkvloer dagelijks prachtige verhalen die precies weergeven waar je voor staat of waar je heen wil gaan? Dan zit je letterlijk op een goudmijn! De kans is alleen groot dat je echter niet de tijd of capaciteit hebt om deze allemaal boven water te krijgen, laat staan vorm te geven. Bovendien kan een afstandelijke objectiverende blik helpen. Hier kan Story Studio voor je aan de slag met storymining.

Wat is storymining?

Deftig gezegd: “Storymining is het proces van het vinden en verzamelen van verhalen die gebruikt kunnen worden om een bepaald narratief of boodschap te ondersteunen”. 

De verhalen die zijn verzameld gebruik je om de boodschap van de organisatie te versterken door ze te illustreren met echte gebeurtenissen en levende ideeën. Stel bijvoorbeeld dat je wil werken aan het verhogen van het bewustzijn over een bepaald probleem, dan kan je verhalen verzamelen van mensen die direct zijn getroffen door dit probleem en deze verhalen gebruiken om het publiek hiervoor ontvankelijk te maken. Een ander effect is dat je onderzoek de toets oplevert van de koers die men als organisatie in slaat: wat zeggen mensen over het nieuwe verhaal en hoe verhoudt die zich tot die van hen?

Hoe wij het doen bij Story Studio

In de praktijk betekent story mining dat we voor je op onderzoek uitgaan: met interviews met mensen die de juiste ervaring en kennis hebben, het doen van observaties van mensen in hun natuurlijke omgeving, maar ook bureauonderzoek waarbij men echt de historische bronnen induikt behoort tot de mogelijkheden.

Context en authenticiteit als vertrekpunt

Kennis van de context zorgt bij de kijker, lezer of luisteraar dat de verhalen begrepen kunnen worden, men weet wat er speelde toen het verhaal ontstond. Zo leert men de organisatie, haar medewerkers en omgeving kennen. En men kan op die manier beoordelen of men het verhaal gelooft. Cruciaal in een wereld die dankzij internet volkomen transparant is. Bovendien: wie wil er nou liegen?